هیالورونیداز در زهر زنبور عسل چیست


 


هیالورونیداز یکی از مواد موثر کشف شده از زهر زنبور عسل است. بسیاری از خواص نشئت گرفته از زهر زنبور عسل به دلیل وجود این ماده اسیدی در درون زهر است و امروزه برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد.


زهر زنبور عسل یکی از مواد کمتر شناخته شده در دنیا است. هنوز بسیاری از مواد موثر در این نوع سم شناخته نشده اند. با این حال تحقیقات نشان می دهد که مواد موثر زهر می تواند برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید باشد. به همین علت، آنالیزهای زیادی بر روی زهر زنبور می شود تا ترکیبات آن و خواص هر کدام به دست آید. هیالورونیداز یکی از ترکیباتی است که درون زهر زنبور عسل کشف شده است.

هیالورونیداز تقریبا 1 تا 2 درصد از وزن خشک زهر زنبور عسل را تشکیل می دهد. این ماده سرشار از اسیدهای آمینه بوده و گفته می شود بیش از 100 مدل اسید آمینه در این ماده موجود در زهر وجود دارد. تمامی این موارد اهمیت هیالورونیداز در زهر زنبور عسل را نشان می دهد. بسیاری از خواص زهر زنبور عسل برای درمان بیماری های مختلف، ناشی از مواد موجود در هیالورونیداز است. هرچند به دلیل ویژگی های ساختاری این ماده، دسترسی به آن تا حدودی محدود است؛ اما می توان از آن به نحوی استفاده کرد.

؛؛  تحقیقات همچنان بر روی این ماده ادامه دارد. با این حال ما به برخی از نکاتی که در مورد این ماده موثر در زهر زنبور عسل تاکنون کشف شده اشاره می کنیم. به نظر می رسد آشنایی بیشتر با این ماده کمک بزرگی برای درمان بیماری های مختلف باشد. اگر علاقه مند به آشنایی با خواص زهر زنبور عسل هستید، این مطلب می تواند برای شما مفید باشد.

ویژگی های هیالورونیداز زهر زنبور عسل
هیالورونیداز نوعی آنزیم است که در خانواده آنزیم های گیلوکوزید هیدرولاز قرار دارد. این آنزیم ها عاملی برای تخریب اسید هیالورونیک هستند. به همین علت است که از این ماده به صورت ویژه و خاص در درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده به صورت گسترده در عمل های جراحی چشم به کار گرفته شده و روز به روز بر گسترش عملکرد آن اضافه می شود.

هیالورونیداز نوعی ماده اسیدی است که PH برابر با 4 تا 5 دارد. وجود این ماده در زهر زنبور عسل که عموما محیطی بازی را شکل می دهد، شرایط متفاوتی ایجاد کرده است. در واقع هیالورونیداز خواص کاملا متفاوتی نسبت به دیگر ترکبات موجود در زهر زنبور دارد. با این حال به دلیل سختی استخراج این ماده از زهر زنبور، استفاده از آن به شدت محدود است. عموما ترکیبات دیگری نیز با این ماده همراه است و نمی شود آن را کامل استخراج کرد. علت اینکه امکان استخراج آن به صورت کامل وجود ندارد نیز عدم شناخت دقیق ساختار هیالورونیداز توسط محققان در حال حاضر است.این ماده علاوه بر زهر زنبور عسل، در زهر مار و مارمولک نیز یافت می شود. با این حال استخراج آن از زهر زنبور عسل به نظر ساده تر می آید. با این حال تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

خواص هیالورونیداز زهر زنبور عسل
بسیاری از خواص هیالورونیداز شناخته شده هستند. با این حال به دلیل عدم توانایی استخراج این ماده از زهر، عموما نمی توان از آن به عنوان یک ماده مجزا استفاده کرد. با این حال امروزه برخی کاربردهای آن در مجامع پزشکی و به ویژه زیبایی مورد استفاده است.

یکی از شناخته شده ترین کاربردهای هیالورونیداز موجود در زهر زنبور عسل، کاربرد آن در زیبایی است. اگرچه این ماده خود به تنهایی کاربرد خاصی در این زمینه ندارد اما می تواند به عنوان یک ناجی در عمل های زیبایی ظاهر شود. همانطور که گفته شد، هیالورونیداز ماده ای است که می تواند باعث تخریب هیالورونیک اسید شود. امروزه از هیالورونیک به عنوان پر کننده پوست به منظور ایجاد گونه استفاده می کنند.

کاربرد هیالورونیداز این است که اگر احیانا هیالورونیک به خوبی تزریق نشد که موضوعی متداول حتی در بین افراد حرفه ای است، هیالورونیداز اثرات آن را از بین می برد تا پزشک دوباره برای تزریق اقدام کند. همچنین ممکن است فرد به هر علتی بخواهد گونه های خود را به حالت اولیه باز گرداند. در این صورت هیالورونیداز ماده ای موثر برای از بین بردن آن خواهد بود. در مورد این کاربرد به صورت تخصصی صحبت خواهیم کرد.

یکی از کاربردهای شناخته شده هیالورونیداز، اثرگذاری آن بر روی سلول های سرطانی است. هرچند تحقیقات در این زمینه ادامه دارد؛ اما به نظر می رسد می توان بر روی تحقیقات انجام شده حساب ویژه ای باز کرد. به ویژه اثرات هیالورونیداز بر روی سرطان مثانه بیش از دیگر سرطان ها تست شده و در برخی مطالعات نتایج قابل توجهی داشته است.

کاربرد دیگر هیالورونیداز موجود در زهر زنبور عسل را می توان در پاسخ به واکنش های ایمنی جستجو کرد. مطالعات نشان می دهد که گلبول های سفید برای مبارزه با برخی سلول ها می توانند از این آنزیم استفاده کنند. همچنین برخی مطالعات بر روی حیوانات نشان دهنده اثرگذاری هیالورونیداز بر روی بهبود عملیات لقاح است. به همین علت برخی گمانه زنی ها برای اثرگذاری این ماده برای برطرف کردن برخی مشکلات ناباروری تقویت شده است. هیالورونیداز همچنین خواص آنتی ژن نیز از خود بروز می دهد.


سخن آخر !
زهردرمانی برای درمان بیماری های مختلف مربوط به چند سال اخیر و به واسطه پیشرفت علم و تکنولوژی نیست. زهردرمانی به عنوان یک روش مرسوم در گذشته حتی در دوران مصر باستان مورد توجه بوده است. در سال های اخیر به دلیل آنالیز دقیق بر روی زهر زنبور، ترکیبات درونی آن بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفت.

هیالورونیداز یکی از مواد موثر کشف شده از زهر زنبور عسل است. بسیاری از خواص نشئت گرفته از زهر زنبور عسل به دلیل وجود این ماده اسیدی در درون زهر است و امروزه برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. هیالورونیداز نقش مهمی در عمل های زیبایی به ویژه تزریق پرکننده ها زیر پوست دارد که در این مطلب به آن ها اشاره کردیم.
هنوز بسیاری از خواص هیالورونیداز کشف نشده است. با این حال به نظر می رسد اگر ساختمان این ماده به صورت کامل کشف شود و امکان جدا سازی آن ایجاد شود، کاربرد بیشتری در درمان بیماری های مختلف از خود نشان می دهد.